Leczenie migreny botoxem

Toksyna botulinowa jest znana z medyczyny estetycznej. Stosuje się ją do wygładzania zmarszczek. Co ciekawe jest to również lek stosowany w leczeniu migreny, dystoni i spastyczności. Skuteczność botoxu w leczeniu migren jest wysoka a sam mechanizm działania dość złożony.

Oprócz działania rozluźniającego mięśnie, ma również działanie przeciwbólowe poprzez hamowanie wydzielania neurotransmiterów z zakończenia nerwowego

Botox stosuje się w migrenie przewlekłej. Czym jest migrena przewlekła?

Jest to schorzenie, w którym bóle głowy utrzymują się przez co najmniej 15 dni w miesiącu, z tego przez minimum 8 dni są to bóle migrenowe. Aby spełnić kryteria rozpoznania migreny przewlekłej, taki stan powinien się trwać przez >3 miesiące.

Leczenie botoxem migreny – jakie są opinie lekarzy?

Skuteczność i bezpieczeństwo zastosowania toksyny botulinowej (onabotulinumtoxin) w migrenie przewlekłej zostały udowodniona w badaniu PREEMPT.  Badanie to wskazało iż, botox znacznie redukuje natężenie i częstość bólów głowy u powyżej 70% migreników.

Pacjent zazwyczaj bardzo dobrze znosi podanie botoxu

Pytania z forum – na czym polega leczenie migreny botoxem?

Protokół leczenia polega na podaniu preparatu w iniekcji w 39 punktów zlokalizowanych na twarzy, głowie, karku i ramionach ( łącznie podaje się  195j. toksyny botulinowej typu A).

Kluczowym aspektem w leczeniu migreny przewlekłej przy pomocy toksyny botulinowej jest regularne podawanie leku w odstępach 12 tygodniowych do momentu konwersji do migreny rzadkiej epizodycznej (2-3 niewielkie, szybko ustepujące bóle głowy miesięcznie). Najlepsze efekty dają 3 cykle ale już po pierwszym zabiegu odczuwa się poprawe.

Jak przygotować się na wizyte u neurologa i jaka jest cena leczenia botoxem migreny?

Przed pierwszym podaniem wymagana jest wizyta kwalifikacyjna, na którą należy przynieść dokumentację medyczną oraz dzienniczek bólów głowy.

Dzienniczek można pobrać ze strony Polskiego Towarzystwa Bólów Głowy:

Koszt leczenia migreny w CM Hope Clinic wynosi 2400 zł.

Nasi specjaliści

Dr Dominika Tomaka

Jest absolwentką Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Szkolenie specjalizacyjne z neurologii rozpoczęła w 2015r. w Klinice Neurologii Dorosłych Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, a od 2021r. kontynuuje w Klinicznym Oddziale Neurologii SPSK4 w Lublinie. Członek Polskiego Towarzystwa Neurologicznego. Współautorka publikacji naukowych z dziedziny neurologii. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w konferencjach i kursach specjalistycznych z neurologii. Jest współbadaczem w licznych badaniach klinicznych zdobywając doświadczenie w leczeniu najnowszymi lekami wprowadzanymi do terapii neurologicznej.